seo webteksten

Leerzame inzichten zoekmachine vriendelijke webteksten anno 2019

Niets zo veranderlijk als de wereld van online marketing. Wat een jaar geleden prima werkte, kan nu al weer totaal uit de mode zijn en nutteloos. Om die reden is het zaak om bij de tijd te blijven en zo nu en dan kennis op dit vlak bij te spijkeren. In dit artikelen delen we met jullie een aantal analyses van een SEO-professional met meer dan 10 jaar praktijkervaring.

Allereerst wil ik de gelegenheid aangrijpen om een van de vaakst voorkomende misverstanden omtrent SEO teksten uit de wereld te helpen. Namelijk dat het goed zou zijn om enorm lang van stof te zijn. We hebben het hier over artikelen van meer dan 5000 woorden. Dit is een typisch geval correlatie staat niet gelijk aan causaal verband. Dat er veel pagina’s hoog in de zoekresultaten met dergelijk aantal woorden staan zegt an sich helemaal niets. Het enige dat van belang is voor Google is dat de webpagina in kwestie behulpzaam is voor de zoeker. Indien daar 5000 woorden voor nodig zijn, het zij zo. Zij het praktische nuttige relevante informatie. Dus geen woorden vullen, om het woorden vullen. Er zijn zat artikelen namelijk van 5000 woorden die maar wat in de rondte praten zonder echt praktische nuttige informatie te delen. En die artikelen komen echt niet van de grond in Google. Lang van stof zijn voor Google en SEO is dus een slecht idee. Lang van stof zijn om de zoeker te helpen wanneer nodig is een uitermate goed idee daarentegen.

Het gaat steeds meer om gebruikerssignalen. Google verzamelt steeds meer data over ons door haar producten. Denk aan Chrome, Android, Gmail, en andere diensten. Zoals het gezegde gaat, wanneer het product gratis is dan ben jij het product. Google gebruikt onze data om de zoekmachine resultaten beter te maken. Met name interessant zijn dan statistieken zoals terugkerende bezoekers, gemiddelde tijd op pagina (bron: SwaansCommunicatie.nl). Want als mensen lang op je website blijven hangen, meerdere pagina’s lezen, uiteindelijk actie ondernemen bijv. inschrijven op je nieuwsbrief, dan betekent dit dat jouw website een goed resultaat is voor de zoekterm blijkbaar. Om positief te scoren op dit soort statistieken, ten eerste moet je er bewust van zijn dat Google dit meeneemt in het rangschikken van websites. Ten tweede is het zo dat je dus zoveel mogelijk rekening wilt houden met de gebruikerservaring van de bezoeker, zodat deze langer blijft hangen. Enfin, doe dus alles om het je bezoeker zo gemakkelijk, comfortabel en fijn mogelijk te maken op jouw website.