offline marketing

5 offline marketing technieken die in 2020 nog steeds werken!

In 2020 zijn er een heleboel positieve veranderingen zichtbaar als het gaat om online marketing, maar hoe zit dat eigenlijk met offline marketing? Offline marketing kan nog steeds heel erg effectief zijn als je het op de goede manier inzet. Daarnaast is online marketing nog steeds niet voor elke markt handig, denk hierbij eens aan bijvoorbeeld een slager. Deze zal veel meer baat hebben bij offline marketingtechnieken dan bijvoorbeeld een kindercoach.

Drukwerk

Eén van de meest gebruikte technieken sinds het begin van de marketing is de verspreiding van informatie of reclame via bedrukt papier. Van oudsher zag je reclames in de krant, maar men maakt tegenwoordig steeds gerichtere reclame in de vorm van flyers. Via deze methode kan je op een effectieve manier jouw bedrijf of product promoten. Flyers zijn een vrij goedkope manier van reclame maken en kunnen makkelijk verspreid worden op straat of via de post.

Mond-tot-mond reclame

Een andere bekende manier van offline marketing is mond-tot-mond reclame. Het werkt zo: jij zegt in een directe conversatie wat jij vindt van een product of dienst. Waarschijnlijk is dit nog steeds de krachtigste manier van reclame maken die er is. Jij wilt natuurlijk dat mensen (positief) over jouw product of dienst praten.

Relatiegeschenken

Wanneer je een goed klantcontact en/of klantnetwerk hebt opgebouwd is het belangrijk om de relatie tussen jou en de klant te onderhouden. Je kan dit doen door regelmatig contact te hebben en hierdoor het contact “warm” te houden. Een andere manier om te laten zien dat je blij bent met jullie klantrelatie is het geven van een relatiegeschenk. Veelgebruikte voorwerpen voor relatiegeschenken zijn: pennen, mokken, flessen wijn, klokken, etc. Het leukste is natuurlijk een persoonlijk relatiegeschenk waarbij de klant kan zien dat jij dit voor hem gekocht hebt. Dit kan je doen door er iets in te graveren. Zo weet de klant dat jij jullie klantrelatie op prijs stelt en waardeert. Uiteindelijk leidt dit tot een betere en sterkere band met jouw klant. Deze zal jou wellicht in de toekomst meer werk/zaken gunnen en via mond-op-mond reclame anderen beïnvloeden om ook jouw product of dienst af te nemen.

Billboards

Het plaatsen van enorme billboards langs de weg kan ontzettend positief uitpakken, want wie kan nou zo’n groot bord missen? Op deze manier kan je jouw bedrijf echt zichtbaar maken. Met een leuke reclame slogan of opmerkelijk design/foto van jouw dienst/product zal men deze sneller onthouden. Vooral mensen die veel op de weg zitten en dus weinig gebruik maken van social media en online marketing mogelijkheden kijken eerder naar zo’n groot billboard.

Voertuigreclame

Een andere manier om op de weg reclame te maken is voertuigreclame. Dit soort reclame zie je op auto’s, fietsen, vrachtwagens en vliegtuigen. Veelal zijn dit eigen merken om de branding en naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten.

In 2020 zijn bovenstaande 5 offline marketing technieken nog steeds veelgebruikt. Wat vind jij een leuke offline marketing techniek die nog steeds gebruikt wordt? Laat je respons achter in de comments!